Mane elektronske trgovine
Da li znate koje su najveće mane elektronske trgovine?
Mane elektronske trgovine sa pozicije vlasnika e-trgovine su najčešće:
- Troškovi opremanja elektronske prodavnice za efikasno i bezbedno poslovanje.
- Manjak osoblja obučenog za kvalitetno upravljanje radom online trgovine.
Mane elektronske trgovine sa pozicije korisnika e-trgovine su:
- Sumnja u bezbedno poslovanja preko interneta i sigurnost e-transakcija.
- Nužnost provere kredibiliteta prodavca i verodostojnosti datih informacija.
- Moguća ugroženost privatnosti zbog prikupljanja podataka o sklonostima kupaca.
- Mogućnost grešaka oko unosa podataka, isporuke naručene robe i slično.
- Unos artikala u web shop zahteva mnogo strpljenja i vremena.
2.1. Bezbednost online trgovine.
Bezbednost je važno pitanje poslovanja preko interneta. Korisnik lako izgubi poverenje u online prodavnicu ukoliko posumnja da je na bilo koji način ugrožen. Zato se prilikom izrade web shop-a primenjuju rigorozni bezbednosni standardi i najsavremenije tehnologije za zaštitu online komunikacije.
SAVET: Iako su danas internet transakcije veoma sigurne, ipak se dodatno osigurajte. Držite na računu za online plaćanja minimalan iznos novca, i tek pred kupovinu uplatite samo koliko je neophodno.
2.2. Sigurnost plaćanja preko interneta.
Nisu sve bankovne kartice podržane za plaćanje preko interneta. Jedino je Visa kartica prihvaćena na svim web sajtovima za prodaju preko interneta. Za plaćanje karticom potreban je otvoren domaći ili devizni račun.
- Ako nemate devizni račun imate dodatne troškove priliko plaćanja u devizama, jer banka za to uzima dodatnu proviziju.Time ste prisiljeni da otvorite i devizni račun.
- Devizni račun morate izabrati u zavisnosti od valute plaćanja. Ako sa deviznog račun za evro plaćate nešto u drugoj valuti, banka će naplatiti konverziju po svom deviznom kursu koji je za vas uvek nepovoljan.
2.3. Unos artikala u internet prodavnicu
Unos proizvoda u internet prodavnicu (online shop, web shop) nije mnogo komplikovan posao, ali traži mnogo strpljenja i vremena. Unos artikala se vrši ručno ili automatski.
- Ručni unos artikala zahteva dosta vremena, ali pruža veću sigurnost i bolju kontrolu stanja.
- Automatski unos je proces u kome se webshop baza podataka puni automatski sa spiska artikala u vidu .CSV ili .XML fajla. Ovaj način unosa proizvoda u webshop je mnogo brži od ručnog, ali lako može doći do greške ukoliko .XML ili .CSV spisak nije napravljen po predviđenoj strukturi.
NAPOMENA: Po završetku unosa uvek treba proveriti da li su svi podaci uneti, slike proizvoda postavljene i sve usklađeno sa dizajnom i strukturom web shop-a.
2.4. Dostava ili isporuka porudžbina
Troškovi dostave i isporuke porudžbina mogu biti slaba tačka online trgovine. Kupci izbegavaju dodatne troškove i traže web prodavnice u kojima ne moraju da plaćaju isporuku. Zato je za vlasnika web shopa jako važno da pitanje isporuke artikala reši na najoptimalniji način.
Pojašnjenje:
Naplata karticama je jedna od opcija koja može, ali ne mora da se koristi, jer uvek postoji i mogućnost plaćanja pouzećem ili fakturom.Naplata karticama je moguća samo uz ugovor sa specijalizovanim servisom za programsku podršku ove vrste transakcija. Radi se o programu (payment gateway) koji je posrednik između banke u kojoj kupac ima otvoren račun i trgovca, vlasnika web skopa.
- Na osnovu porudžbine sa web shopa, program banci šalje zahtev za naplatu kupljene robe. Banka sa računa kupca šalje novac na poslovni račun web prodavnice (trgovca).
- Prilikom plaćanja, podaci o kreditnoj kartici unose se na web shopu ili na adresi sistema za transakcije (web stranici payment gatewaya). Taj proces se odvija prema ISO standardima što znači da su zloupotrebe nemoguće.
- Ako ne želite da na svakom web shopu ostavljate podatke o svojim karticama, držite ih na PayPalu (otvorite račun). PayPal omogućava da na jednom mestu držite podatke o svim svojim kreditnim karticama. Ukoliko web prodavnica podržava PayPal, ulogujete se u svoj PayPal račun i izvršite uplatu.
ČINJENICA: Rizik plaćanja karticom na web shopu manji je nego na bilo kom drugom mestu.
ZAKLJUČAK:
Ljudi imaju svoje potrebe i ne odustaju od kupovine preko interneta samo zato što primećuju neke nedostatke i mane e-trgovine. Kupci su racionalni. Oni vide da im kupovina na internetu (web skop) pruža mnogobrojne pogodnosti, a da su mane elektronske trgovine (e-trgovine) ili online kupovine apsolutno zanemarljive.
PC021 web dizajn, Novi Sad, Srbija, odrzavanjewebsajta.com